En helg i Hamburg

Förra helgen var jag i Hamburg och hälsade på min syster och Jörn. Var en underbar helg och gjorde massa kul, det är synd att tiden går så fort bara. På fredagen efter att dem mött upp mig vid ZOB åkte vi hem till dem och åt fläskfile med kantareller. Efter det begav vi oss ned till hamnen, då det var Hafengeburtstag, det innebar massa stånd över allt och båtar så klart. Var roligt att se alla stånd med öl, cocktails etc. till och med ett cigarettstånd. När vi kom till hamnen kollade vi på ett band som heter Rockhouse Brothers, helt klart svängig musik och gjorde en på väldigt bra humör. Deras stil var väldigt skön, speciellt då dem hade vita kostymer och converse till det. Sen gick vi några timmar runt hamnen och kollade på det som fanns, plus att det blev lite dricka. Testade gluwein(typ varmt rödvin, smakade som glögg fast inte lika kryddigt) och något jag inte kommer ihåg namnet på, men var som väldigt väldigt väldigt söt öl. Efter det drog vi vidare till en studentkorridor för att träffa några av deras vänner, och senare blev det att gå förbi Europahaus, en studentpub. Men eftersom jag var trött efter resan blev det att bege sig mot lägenheten igen hyfsat tidigt (kl vad väl 1-2 eller någe sånt).

Rockhouse brothers

På lördagen var det dags för lite shopping. Vi började på Feldstrasse, där det bland annat fanns seconhand affären Kleidermarkt vilket syrran hittade en jätte fin och söt klänning. Fanns mycket alternativa affärer på den gatan, en affär där det verkligen fanns allt möjligt(mycket struntsaker dock), den var så proppfull att det knappt gick att gå i den. Efter det åkte vi in till några andra shoppinggator, Marktstrasse och Mönckebergstrasse. För min del blev det en billig tur på stan, köpte enbart ett armband från Accessorize. Jörn mötte upp oss när vi kom till Marktstrasse(tror jag, eller så var det den andra gatan), så åt vi lunch på ett cafe och som syrran sagt var jag även tvungen att prova på schokoladebrötchen. Vi besökte även en stor elektronikaffär, tror det var 4 eller 5 våningar, så fanns otroligt mycket dock inte det jag letade efter. Vi åkte oss även till hamnen för att se på en båtbalett, däremot var det sjukt mycket folk så kunde tyvärr inte komma fram men kunde se lite ifrån tunnelbanestationen.

På lördagskvällen blev det först att vila upp sig efter en dag på stan, för att senare på kvällen bege sig mog Reeperbahn och alla dess neonskyltar. Tror kl var framåt 1 innan vi kom fram dit och då mötte vi upp några andra. Först satt vi några timmar på the Rock Café inklämt vid några thaiställen. Det var mysigt och värmelampor höll oss varma trots att det inte var så varmt ute. Efter det, kanske runt kl 3, drog vi vidare till klubben Thomas Read. Det var ett roligt uteställe, blev bland annat att dansa. Och så hade dem såna där fotbollsspel, så det var ett måste att spela :P När det började bli morgon var det dags att bege sig till Fischmarkt för att testa Fischbröchten(En macka, jag valde att ta en med kräftskjärtar) och dansa till Tin Lizzy. Efter att vi köpt frallor var det dags att bege sig hemåt, så somnade man så gott in kl 7-8 på morgonen.



promille weg neonskylt till ett uteställe

På söndagen blev det att sova ut lite, eller sova ut var det väl inte med tanke på att vi kom hem på morgonen. Men hade bestämt oss för att ta det lugnt och gå lite sightseeing i Hamburg, eftersom inga affärer hade öppna. Vi började med att åka och kolla på de enda gamla husen från före kriget som finns kvar, vilket i stort sätt bara var en liten gränd. Jämte gränden ligger Michaeliskyrkan, där åkte vi upp i tornet för att se den fina utsikten över hamburg. Märkte också då att alla båtarna/fartygen som varit i hamnen under Hafengeburtstag var på väg ut, så kunde se det väldigt bra uppe i tornet. Efter det blev det en sväng till hamnen igen där vi testade Schmalzkuchen, smakade lite som munkar med florsocker på, och kanderade vindruvor. Vi åkte ner i Elbtunneln, den användes förr för att ta sig till andra sidan med bil, och på grund av att det inte fanns så mycket utrymma hissades bilarna ner. Sista kvällen avslutade vi med att gå och äta oss mätte på Block House. Blev att kolla på Sherlock Holmes och äta Quark med stracciatellasmak.





På måndagen gjorde vi inte så mycket mer än att gå upp och äta frukost och ta det lugnt. När Jörn åkte till skolan så spelade jag och syrran Lips. Vid kl 13.45 åkte jag med bussen ut till Lübecks flygplats för att åka hem till Sverige igen. Var otroligt kul att åka dit och hälsa på, men är lite jobbigt när alla pratar tyska hela tiden och man inte förstår någonting. Men det gick bra ändå, hade ju syrran och Jörn till hjälp :) Bilderna som jag lagt upp är från min systers kamera då jag inte hunnit föra över mina bilder än.

Tack så jätte mycket för att jag fick komma och hälsa på och för en underbar helg :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0